שלב 1: בריף
כיתבו תקציר ראשוני לכתיבת תסריט המצליח, תצטרכו להתחיל בבריף קצר. הוא יעזור לכם להבין את המטרות שלכם, לכיר את הקהל שאליו אתם מפנים, ואת הערך שאתם רוצים להעביר.
תשאלו את עצמכם: מה המטרה של הסרטון שלכם? איזו פעולה אתם רוצים שהצופים יעשו? מי הקהל שלכם ואיזו שפה הם משתמשים? איזה ערך הסרטון שלכם מביא לצופים? באילו ערוצי מדיה אתם מתכוונים להשתמש?
באמצעות התשובות, תוכלו להבין את הקהל שלכם ולדעת איך לתקשר איתם באופן הטוב ביותר.
שלב 2: מסר
תהפכו את המסר לסיפור בכל תוכן שאתם יוצרים, יש מסר מרכזי. האתגר הוא להפוך את המסר הזה לסיפור ברור ומעניין. הסיפור צריך להציג התקדמות מלוגית מהנקודה הראשונית ועד לסיום, ולהנחות את הצופה לפעולה.
שלב 3: השפה של קהל היעד
דברו בשפת הקהל כשאתם כותבים את התסריט, דברו בשפת הקהל שלכם. דאגו שהטון שלכם יהיה ברור ונעים, ותזכרו שהקהל שלכם רוצה לשמוע אותכם מדברים כמו בני אדם, לא כמו רובוטים. זה אומר שאתם צריכים להבין את שפת הקהל שלכם, להשתמש במילים שהם משתמשים בהן, ולהיות באותה עמדה עם הקהל שלכם.
שלב 4: 15 שנית ונגמר!
שמרו על קיצור ופשטות הקיצור והפשטות הם מרכיבים חשובים בכתיבת תסריט. כדאי להיות תמציתיים ומדויקים בכל מילה.
לא כל תוכן צריך להיות ארוך, ולכן סרטוני תדמית נהוגים להיות באורך של כ-3 דקות. עם זאת, זה לא אומר שכל סרטון חייב להיות קצר מאוד, אך חשוב לא לבזבז את זמן הצופים. תסריט יכול לעזור לוודא שהכל מועבר בצורה תמציתית ומדויקת.
הנה כמה טיפים לשמירה על קיצור ופשטות בתסריט:
- תדברו על משהו ייחודי, לא מה שכולם אומרים.
- השתמשו בשפה פשוטה ויומיומית במקום מילים מסובכות.
- שאלו את עצמכם למה כתבתם את מה שכתבתם בתסריט.
- אל תחזרו על עצמכם אלא אם כן זה משמש את הטעם הדרמטי.
שלב 5: אפקטים
אל תשתמשו רק במילים זכרו שאתם עושים סרטון תדמית ולא רומן. יש לכם יותר ממילים לשחק איתן בתסריט. השתמשו באפקטים, כתוביות, ופילטרים!
הסיפור והתוכן יכולים להיספר גם באמצעות עריכה, גרפיקה, אנימציה, מוזיקה, אפקטים קוליים ועוד. לכן, אל תרגישו שעליכם לתקשר הכל באמצעות דיאלוג.
הסאונד, הוויזואלים והטקסטים צריכים לעבוד יחד בצורה חלקה כדי להעביר את הסיפור והמסרים בצורה יעילה. תוכלו לצייר את הפעולה שתתרחש על המסך, אילו צלילים יש להשמיע ואם יש אפקט מסוים שתרצו להוסיף למה שכתבתם בתסריט.
השתמשו בתבנית שמציעה שני עמודים כדי לכתוב את התסריט. העמוד הראשון יכילאת התיאורים הוויזואליים והעמוד השני יכיל את הדיאלוגים או הטקסטים שהשחקנים או הנרשמים יגידו. תבנית זו תסייע לכם לארגן את הסרטון לפי חלקים ולשמור על הסדר בתכנים הוויזואליים והאודיו.
שלב 6: מבנה הסיפור: התחלה אמצע וסוף
תרכיבו את מבנה הסיפור מבנה הסיפור חשובה במיוחד לכתיבת תסריט מוצלח. תסריט טוב יכול לקחת את הצופה מנקודת ההתחלה ולהכווין לנקודת הסיום שתרצו. כאשר אתם בונים את מבנה הסיפור, יש לכם התקדמות מתונה שמתחילה מהמציאות הקיימת ומסתיימת במציאות שתרצו שתהיה.
שלב 7: עריכה
תקנו וערכו את התסריט אחרי שכתבתם את התסריט הראשוני, חשוב לערוך אותו ולבדוק אותו בקפידה.
תבדקו אם המבנה נכון, תבדקו שהמסר מועבר בצורה ברורה, השפה פשוטה ונגישה לקהל היעד, והתסריט מכיל את כל האלמנטים הרלוונטיים לסיפור שלכם.
העריכה היא חלק חשוב ביותר בתהליך ויכולה לעזור לכם לשפר את התסריט ולהביאו לרמה גבוהה יותר. אם זה נראה קשה לכם, תמיד ניתן לפנות לסטודיו להפקת סרטוני תדמית או לשירותי ייעוץ שיעזרו לכם בתהליך.
השתמשו ב7 השלבים הללו ולהתחיל לכתוב בתקנות. בכדי לכתוב תסריט מוצלח לסרטון תדמית.
תזכרו שהתסריט הוא היסוד לסרטון מוצלח והוא יכול לעזור לכם להפנות את המסר והערך שברצונכם להעביר לצופים שלכם.